پورتال سازمان اورژانس جهرم

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جهرم

  • 1402/11/12 - 11:45
  • - تعداد بازدید: 194
  • - تعداد بازدیدکننده: 188
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /ZzD
هشدار رئیس اورژانس جهرم در مورد خطر مسمومیت با گاز منوکسید کربن

مراقب گاز منوکسید کربن یا قاتل خاموش باشید

هشدار رئیس اورژانس جهرم در مورد خطر  مسمومیت با گاز منوکسید کربن

دکتر حبیبی رئیس اورژانس جهرم در مورد خطر مسمومیت با گاز منوکسید کربن گفت : گاز منوکسید کربن گازی بی بو و بی مزه است که به علت عدم نصب ایمن وسایل گرما ساز  یا سوختن چوب یا زغال در محیط های بسته جهت تولید گرما این گاز باعث مسمومیت افراد می شود .  گاز منوکسید کربن به علت اینکه فرد را به آهستگی و موزیانه مسموم و از پا در می آورد ، به قاتل خاموش معروف است .

وی افزود : در سال جاری  در فصل سرما  فقط در اورژانس 115 دانشگاه جهرم بیش از 33 مورد مسمومیت با گاز منوکسید کربن ثبت شده، که متاسفانه 2  نفر( یک کودک و یک خانم جوان)  به علت این مسمومیت جان خود را از دست دادند . همچنین ده ها بیمار به علت مسمومیت با منوکسید کربن به بیمارستان و درمانگاهها مراجعه کردند .

چه کار کنیم که دچار مسمومیت با منوکسید کربن نشویم :

1-دقت در نصب ایمن و چک کردن هر ساله خروجی وسایل گرما ساز

2-در ویلا ها و خانه باغ ها در صورتی که از چوب و زغال یا پیک نیک برای تولید گرما استفاده میکنید حتما درب و پنجره ها را باز نگه دارید .

3- از چوب و پیک نیک برای گرم کردن چادر ها استفاده نکنید   .

4-در پارکینگ ها ی سربسته خودرو را به مدت طولانی روشن نگذارید .

5-لطفا در اتوبوس و مینی بوس یا کامیون هیچ گاه برای گرم کردن از پیک نیک استفاده نکنید ، بغیر از اینکه احتمال آتش سوزی وجود دارد ،  باعث مسمومیت با منوکسید کربن نیز  می شود .

علائم مسمومیت با منوکسید کربن :

فرد در ابتدا دچار سردرد و  دچار بدن درد و علائم آنفولانزا (در انفولانزا تب داریم در مسمومیت با منوکسید کربن نه) و با پیشرفت تاری دید ایجاد و در انتها فرد غش می کند ،  که در این حالت فرد مسموم در خواب از دنیا می رود.

اقدامات در مواجهه با علائم مسمومیت با منوکسید کربن :

سریعا درب و پنجره ها را باز کنید و یا فرد را از محل آلوده بیرون و به هوای آزاد ببرید . 

با 115 تمای بگیرید .

بیاد داشته باشید در صورتی که در محیطی هستید که از وسایل گاز سوز و چوب یا زغال  استفاده میشود ، دچار سردرد شدید ، در هوای آزاد قرار بگیرید در صورتی که سردرد  شما بهبود پیدا کرد ، احتمالا محیطی که در آن حضور داشتید،  آلوده  به منوکسید کربن می باشد .

 

 ضمن آرزوی سلامتی برای همشهریان عزیز در جهرم و خفر ، می دانیم که  پیشگیری بهتر از درمان است ، پس مسائل ایمنی در نصب و استفاده ی  وسایل گرما ساز  را ، بسیار بسیار  جدی بگیریم .

  • گروه خبری : اخبار معاونت
  • کد خبر : 1345
مدیر  سایت
خبرنگار

مدیر سایت